Ontvang vrijblijvend een analyse per e-mail!
Wij scannen je website en nemen je huidige situatie onder de loep om je van advies te voorzien.
Er zijn meerdere manieren om verkeer vanuit zoekmachines naar je website te krijgen. Je kan gebruik maken van de betaalde zoekresultaten waarbij je per klik betaald voor iedere gebruiker die vanuit de zoekresultaten doorklikt naar je website, of je kan gebruik maken van de organische zoekresultaten. Dit zijn de niet betaalde resultaten die Google zelf rangschikt op basis van meer dan 200 factoren. Zoekmachine optimalisatie draait om het optimaliseren van je website zodat Google je deze beter gaat waarderen en jij kan klimmen in de zoekresultaten.
Door te klimmen in de zoekresultaten word je beter vindbaar voor je doelgroep. Hierdoor komen meer mensen op je website en groeit het aantal potentiële klanten en daardoor ook je omzet.
Zoekmachine optimalisatie voordelen gaan verder dan alleen betere posities en meer bezoekers. Om je een idee te geven heb ik enkele belangrijke voordelen voor je op een rijtje gezet.
Het doel van een zoekmachine is om de gebruiker te voorzien van relevante zoekresultaten. Om dit doel te bereiken, is het belangrijk voor een zoekmachine om websites en pagina’s te kunnen beoordelen. Dit is een ingewikkeld proces waar veel bij komt kijken, maar het gaat ongeveer als volgt:
Zoekmachines maken gebruik van crawlers om websites te lezen. Een crawler leest de inhoud van alle pagina’s die het kan vinden. Crawlen is een proces wat handmatig kan worden aangevraagd, maar ook met regelmaat vanzelf gebeurt. De bekendste crawler is de Googlebot van Google.
Indexeren houdt in dat je pagina in de Google database wordt opgeslagen en getoond kan worden in de zoekresultaten. Wanneer Google je pagina niet relevant genoeg vindt, de content niet origineel is of er technische problemen voorkomen, kan indexatie uitblijven.
Zodra je pagina is gecrawld en geïndexeerd kan het ranken plaatsvinden. Je pagina en website zijn goed genoeg voor Google om je een plek te geven in de zoekresultaten.
Zoekmachine optimalisatie of SEO uitbesteden is iets waar veel bedrijven voor kiezen. Als ondernemer ben je druk en heb je te weinig tijd om je te verdiepen in alle facetten die hierbij komen kijken. In dat geval is het uitbesteden van je zoekmachine optimalisatie een juiste oplossing. Online vindbaarheid is tegenwoordig belangrijker dan ooit en door je SEO uit te besteden krijg je een realistisch beeld van de mogelijkheden en hoe je verder kan groeien om mee te concurreren om de topposities binnen je sector.
Het verbeteren van je online vindbaarheid begint bij een solide strategie. Zoekmachine optimalisatie is voor geen een website hetzelfde en er is dus ook geen kant en klare handleiding die je kan volgen om bovenaan in Google te komen. Door de beginsituatie van je website goed in kaart te brengen, wordt inzichtelijk waar snelle groeimogelijkheden (quick-wins) en lange termijn groeimogelijkheden liggen. De beginsituatie is de fundering voor de strategie. Bij het uitwerken van de strategie voor succesvolle zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met de drie pijlers van SEO: techniek, content en autoriteit.
Zoekmachine optimalisatie, ook wel genaamd SEO, is tegenwoordig niet meer weg te denken bij bedrijven en organisaties die zichzelf online goed willen vertegenwoordigen. De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en is door de jaren heen dan ook een breed begrip geworden dat onder te verdelen is in allerlei vertakkingen.
Business-to-Business SEO (B2B SEO) richt zich op vindbaarheid voor andere bedrijven. In de zakelijke markt is het in kaart brengen van de vragen die een potentiële klant heeft erg belangrijk. De zoekvolumes liggen vaak lager ten opzichte van de B2C markt. Bij B2B SEO draait het meestal om grotere aankopen of offertes waardoor de besluitvorming niet direct gebeurt. Bij B2B SEO is het dus belangrijk dat je de klant met de juiste boodschap op het juiste moment bereikt.
Bij Business-to-Consumer SEO (B2C SEO) is de meest voorkomende vorm van SEO. Het grotendeel van de ondernemers richt zich direct op verkoop of leadgeneratie in de consumentenmarkt. De koopcyclus bij B2C is een stuk korter in vergelijking met de B2B markt, de zoekvolumes liggen een stuk hoger en de content is vaak gefocust op een brede doelgroep.
Consultancy voor SEO wordt door bedrijven telkens vaker gekozen in plaats van volledige uitbesteding. Het voordeel hiervan is dat je een deel van de kennis in huis haalt. Met SEO consultancy werkt de consultant nauw samen met je eigen marketeers om zo hun kennisniveau op te krikken en ze de nodige ervaring te laten opdoen. Jouw marketeers zijn de belangrijke schakel voor de uitvoerende werkzaamheden. Zij doen het denk- en uitvoerwerk terwijl de consultant bijstuurt waar nodig.
Zoekopdrachten verschillen per locatie omdat Google relevant wil zijn voor gebruikers die zoeken vanuit een bepaalde regio. Met lokale SEO zorg je ervoor dat je lokaal vindbaar wordt voor je doelgroep. Handig wanneer je een diensten uitvoert of producten verkoopt die mensen liever dichtbij huis zoeken.
Internationaal beter vindbaar worden? Dat kan met internationale SEO. Buitenlandse gebruikers spreken en lezen niet alleen een andere taal, maar ze denken en handelen ook anders dan Nederlandse gebruikers. Het cultuurverschil is ook online merkbaar, dus je teksten vertalen is niet altijd genoeg om je pagina te optimaliseren voor buitenlandse gebruikers.
De techniek van je website is de fundering voor groei. Technische SEO richt zich op het verbeteren van de techniek van een website om de website sneller en daardoor gebruiksvriendelijker te maken. Google hecht veel waarde aan de techniek van een website en een gebrekkige techniek kan heel goed een belemmerende factor zijn voor online groei. Bij technische SEO worden pijnpunten blootgelegd om deze vervolgens aan te pakken.
Zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization (SEO) genoemd, is het optimaliseren van websites zodat deze hoger in de zoekresultaten van zoekmachines komen te staan. De belangrijkste zoekmachine hierin is Google met een marktaandeel van 92%. Zoekmachine optimalisatie wordt door bedrijven uitgevoerd zodat ze meer zichtbaarheid en bezoekers kunnen krijgen. Op pagina 1 van Google, en dan met name in de top 3 zoekresultaten, worden de meeste bezoekers binnengehaald. Want zeg nou zelf, wanneer heb jij voor het laatst op pagina 2 of 3 van Google gekeken?
Zoekmachine optimalisatie is onder te verdelen in drie belangrijke pijlers, namelijk:
De kosten van zoekmachine optimalisatie worden ingeschat op de hoeveelheid werk dat uitgevoerd wordt om de doelstelling te behalen. Om deze inschatting te maken is het belangrijk om de beginsituatie in kaart te brengen en de doelstelling af te stemmen. Hierin denken we graag met je mee om te kijken welke doelstelling realistisch is binnen je beschikbare budget. Plan een vrijblijvend adviesgesprek in of neem contact met ons op.
Betere posities behalen in Google? Door te werken aan de drie pijlers van SEO: techniek, content en autoriteit groeien we in zoekwoorden en zoekwoordposities om zo je online marktaandeel te vergroten.
SEA is een effectieve strategie om op korte termijn je bereik te vergroten of om bepaalde diensten of producten extra uit te lichten. Google geeft advertenties een prominentere plek in de zoekresultaten.
Conversie optimalisatie helpt je om meer uit je huidige bezoekers te halen. Het optimaliseren van de klantreis door obstakels en twijfels weg te nemen zorgt voor een groei in aankopen of leads.
Het social media bereik is gigantisch. Met social advertising kunnen we specifieke doelgroepen aanspreken om zo je diensten of producten bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen.
Met linkbuilding groeit je online autoriteit. Een betere autoriteit zorgt voor een betere online vindbaarheid. Samen met content en techniek is dit een belangrijke pijler voor zoekmachine optimalisatie.
Een website is het online visitekaartje van je bedrijf. De juiste vertegenwoordiging van jouw dienst of product door design en inhoud zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt en het vertrouwen van je bezoekers wint.