Wij scannen je website en nemen je huidige situatie onder de loep om je van advies te voorzien.
Voordat E-E-A-T in december 2022 een begrip werd in SEO-land, werd er gebruik gemaakt van het E-A-T principe. E-A-T is de voorloper van E-E-A-T en ondanks dat het principe hetzelfde is gebleven, zijn er toch wat dingen veranderd. Al met al kan het E-E-A-T principe lastig zijn om te begrijpen, terwijl het wel van cruciaal belang is voor zoekmachine optimalisatie en daarom heb ik hier de belangrijkste informatie voor je op een rijtje gezet.
E-A-T stond oorspronkelijk voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness, wat in het Nederlands vertaald kan worden als Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Recentelijk is daar het Experience (Ervaring) aan toegevoegd, wat leidt tot de term E-E-A-T. Dit principe speelt een cruciale rol in de beoordeling van websites door Google, waarbij het fungeert als de nieuwe meetlat voor wat Google als essentieel beschouwt voor een hoogwaardige en kwalitatieve website. Uitgebreide richtlijnen over E-E-A-T zijn te vinden in de Google Search Quality Guidelines.
Experience, in het Nederlands ervaring, gaat over de persoonlijke ervaring van de schrijver met het onderwerp waarover geschreven wordt. Als SEO specialist met jaren ervaring voldoe ik aan deze norm bij het schrijven van dit artikel, maar wanneer je mij een tekst laat schrijven over bijvoorbeeld atoomsplitsing dan krijgen we een heel ander verhaal. Ervaring is iets waar Google doorheen kan prikken wanneer je dit probeert te veinzen
Expertise gaat over het aantonen dat je een expert bent op je vakgebied. Het aantonen van je expertise werkt op verschillende manieren.
Je kan door content te schrijven die aansluit op de informatie behoefte van je bezoekers aantonen dat je weet waar je het over hebt, want wanneer jij weet naar welke informatie bezoekers op zoek zijn, kan je je content hierop afstemmen. Merk jij bijvoorbeeld vanuit je expertise als autodealer dat mensen moeite hebben met het begrijpen van de verschillen in lease contracten? Dan kan je jouw expertise tonen door hierover te schrijven.
Het gebruik van vakjargon is ook een goede manier om aan te tonen dat je expertise hebt op een vakgebied. Wanneer je vakjargon gebruikt, ziet Google dat als een signaal dat je weet waar je het over hebt. Zelfs wanneer een bezoeker hier niet precies op zoek is, heeft het nog steeds een toegevoegde waarde op het gebied van E-E-A-T.
Google houdt daarnaast van informatieve pagina’s zoals artikelen of blogs die herleidbaar zijn naar een auteursprofiel. Zo kan er namelijk worden nagegaan wie de teksten heeft geschreven en welke artikelen of blogs nog meer van diegene zijn. Auteurs die veel publiceren worden daarbij sneller gezien als een expert. Wanneer je dus een website hebt met een auteursprofiel, dan is het aan te raden dat je artikelen en blogs te herleiden zijn naar een auteur en vice versa. Werk met regelmaat een artikel bij om je content up to date te houden en zorg ervoor dat je met enige regelmaat wat nieuwe content publiceert. Zo vergroot je de kansen om als een expert gezien te worden door Google.
Alles van expertise hangt een beetje met elkaar samen. Het aanbieden van informatie waar bezoekers naar op zoek zijn, het gebruik van vakjargon en natuurlijk het auteursprofiel. Door alles met elkaar te verbinden kan Google de informatie makkelijker beoordelen. Wanneer je dus werknemers met expertise in huis hebt, zal Google jouw website liever laten zien dan een concurrent waarbij dit moeilijker te achterhalen is.
De authoritativeness, ofwel de autoriteit, gaat grotendeels over de kwaliteit van het linkprofiel. Een natuurlijk linkprofiel waarbij de website verwijzingen krijgt van gerenommeerde websites binnen dezelfde branche wordt gezien als een positieve autoriteitsfactor. Google brengt regelmatig updates uit waarbij een slecht linkprofiel wordt afgestraft. Denk daarbij aan websites die van de ene op de andere dag ‘ineens’ veel links verkrijgen, of links met een spam factor. Het bouwen van een natuurlijk linkprofiel is daarom ontzettend belangrijk.
Trustworthiness gaat over het vertrouwen van de pagina. Google vindt het belangrijk dat je pagina accuraat, eerlijk, veilig en betrouwbaar is. Bij websites met financiële transacties of YMYL websites is dit extra belangrijk. Stel je namelijk eens voor dat een website die medische adviezen geeft foutieve informatie verspreidt of dat een grote webwinkel zijn klantgegevens slecht beveiligd. Dat kan voor de website bezoekers grote nadelige gevolgen hebben.
Wat ik iedereen kan aanbevelen is om reviews van een onafhankelijke partij zoals bijvoorbeeld Trustoo, Trustpilot of Klantvertellen te gebruiken. Op deze manier ben je transparant over de ervaringen die mensen hebben gehad met je bedrijf en werknemers. Door het gebruik van een onafhankelijk platform, geeft dit een representatief beeld van de daadwerkelijke klantervaring.
Zorg er daarnaast voor om pagina’s met belangrijke informatie zoals je ‘over ons’ pagina, privacy beleid, algemene voorwaarden en (indien je een webwinkel hebt) retourbeleid voorzien hebt van alle benodigde informatie. Dit zijn belangrijke pagina’s voor gebruikers om te weten waar ze aan toe zijn. Of het nu om de opslag van gebruikersgegevens gaat, het retourneren van een product of simpelweg een stukje transparantie over het bedrijf en de werknemers gaat. Dit is belangrijk voor het stuk ‘Trustworthiness’.
Verder kun je denken aan het tonen van dingen als keurmerken of certificaten. Afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent, kan dit een heel belangrijke factor zijn.
E-E-A-T klinkt eigenlijk een stuk ingewikkelder dan dat het daadwerkelijk is. Vergelijk het een beetje met de offline wereld. Stel je voor dat je plannen hebt om de badkamer te renoveren en je hebt een aannemer gevonden die je hierbij kan helpen. Tijdens het eerste gesprek geeft diegene je het gevoel dat deze persoon onbetrouwbaar of te onervaren is, dan is de kans groot dat je toch verder gaat kijken. E-E-A-T werkt precies zo, alleen is dit online een stuk lastiger over te brengen.
Google geeft aan dat E-E-A-T op zichzelf geen ranking factor is. Het is dus geen checklist waarbij je dingen van een lijst kan afvinken en Google hier spontaan een E-E-A-T score aan hangt. E-E-A-T is een samenhangend geheel van allerlei factoren en moet worden gezien als richtlijnen om zo betrouwbaar, compleet en transparant mogelijk te zijn. Google werkt hard om betrouwbare en waardevolle informatie bovenaan in de zoekresultaten te tonen en de E-E-A-T richtlijnen zijn hier erg belangrijk in. Met het zicht op de lange termijn SEO strategie, kunnen we verwachten dat het beoordelen van informatie online, en daarmee indirect de E-E-A-T richtlijnen, nóg belangrijker gaan worden.