Wij scannen je website en nemen je huidige situatie onder de loep om je van advies te voorzien.
Of je nou een ondernemer bent die zelf zijn SEO werkzaamheden uitvoert, of een marketeer die de werkzaamheden op zich neemt namens diverse klanten. De kans is hoe dan ook groot dat de term ‘Core Web Vitals’ je bekend in de oren klinkt. Wat zijn de Core Web Vitals precies en wat is het effect van deze metrics op SEO? Dit is een vraag die ik vaak te horen krijg en waar nogal wat onduidelijkheid over bestaat. In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen en leg ik uit waar je naar moet kijken en wat je kunt verwachten.
De Core Web Vitals zijn door Google bedachte metrics die de gebruikerservaring meet van de pagina’s op je website. Sinds 2021 gebruikt Google dit als een van de meer dan 200 ranking factoren om te bepalen waar jouw pagina moet komen te staan in de zoekresultaten. De Core Web Vitals worden dan ook gezien als een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
De Core Web Vitals bestaan zijn drie metrics die iets zeggen over de gebruikerservaring op je website. Deze drie metrics zijn: de Largest Contentful Paint (LCP), de First Input Delay (FID) en de Cumulative Layout Shift (CLS). Google beoordeelt deze metrics afzonderlijk voor iedere pagina met een score; ‘goed’, ‘voor verbetering vatbaar’ of ‘slecht’. Dat houdt in dat een score voor de metrics op je homepage niet hetzelfde hoeft te zijn als de score voor bijvoorbeeld een blog- of productpagina.
De LCP meet de laadsnelheid van het grootste stuk content dat de gebruiker kan zien in de viewport. Met content wordt bedoeld: tekst, afbeeldingen, video’s en andere block-level HTML zoals tables en headings. De LCP wordt gemeten in seconden. Een LCP met een tijd van 2,5 seconden of minder wordt gezien als goed.
De FID meet de tijd tussen de eerste interactie van een gebruiker op een pagina (zoals bijvoorbeeld een klik op een link of knop) en de tijd waarin de browser het verzoek van de interactie verwerkt. De FID wordt gemeten in milliseconden. Een tijd van minder dan 100 milliseconden wordt gezien als goed. De FID wordt vanaf maart 2024 vervangen door de Interaction to Next Paint (INP). Hier vertel ik later in deze blog meer over.
De CLS meet het aantal onverwachte verschuivingen die plaatsvinden tijdens het laden van een pagina. Als een gebruiker een pagina heeft geladen en tijdens het lezen van de pagina toch ineens nog een banner wordt ingeladen waardoor de tekst naar onder springt, ziet Google dat als een CLS. De onderstaande afbeelding toont hoe zo’n verschuiving eruit ziet.
CLS wordt gemeten op basis van twee factoren:
In de voorbeeld afbeelding die hierboven getoond wordt, is te zien dat er een CLS probleem plaatsvindt. Als we kijken naar de twee factoren waar de score op gebaseerd wordt, kunnen we deze als volgt ontleden:
De totale CLS score voor deze verschuiving wordt vervolgens bepaald door de factoren met elkaar te vermenigvuldigen. Dat gaat als volgt: 0.75 x 0.25 = 0.1875. Deze berekening vindt plaats voor alle verschuivingen binnen de viewport. Een CLS score van 0.1 of lager wordt gezien als goed.
In de onderstaande GIF afbeelding is te zien hoe de gebruikerservaring negatief wordt beïnvloed door een verschuiving.
Interaction to Next Paint is een nieuwe Core Web Vital die nog in behandeling is. Deze metric wordt vanaf maart 2024 de vervanger van de metric First Input Delay (FID). Het uitgangspunt van Google met betrekking tot deze nieuwe metric is dat 90% van de tijd die een gebruiker spendeert op een pagina plaatsvindt nadat een pagina is geladen. Hierdoor wil Google meer waarde hechten aan de reactietijd van elementen wanneer deze het meest gebruikt worden.
Een goede reactietijd hoort, nadat een pagina is geladen, snel plaats te vinden. Wanneer dit niet het geval is, is dat dus een direct negatief gevolg op de gebruikerservaring. De INP heeft betrekking op klikbare elementen, de reactietijd en visuele feedback. Voorbeelden hiervan zijn:
Sommige interacties hoeven niet direct plaats te vinden. Het verzenden van een formulier duurt bijvoorbeeld langer dan het openen van een mobiel menu. Het is bij deze metric belangrijk dat er door middel van visuele ondersteuning zichtbaar aan de gebruiker wordt getoond dat er iets aan het gebeuren is. Als visuele ondersteuning (zoals een GIF die aantoont dat er iets wordt geladen) niet plaatsvindt, lijkt het net alsof de website niet reageert. Het doel van INP is om ervoor te zorgen dat de tijd vanaf het moment dat een een interactie plaatsvindt tot de visuele verandering, zo kort mogelijk is. Zie hieronder hoe een goede en slechte INP score eruitziet.
De Core Web Vitals zijn belangrijk om meerdere redenen. De meest voor de hand liggende reden is simpelweg omdat het een officiële ranking factor is. Een betere score kan je dus helpen bij het bemachtigen van betere posities binnen de zoekresultaten. Dat is ook logisch, want Google hecht waarde aan snelle websites met een goede gebruikerservaring om gebruikers een zo positief mogelijke ervaring te bieden. Niemand houdt ten slotte van trage, slecht werkende websites. Dat is ook direct het tweede punt waarom de Core Web Vitals belangrijk zijn. Door een betere gebruikerservaring verhoog je de kans om meer gebruikers ook klant te laten worden. Je werkt dus niet alleen aan het verbeteren van je online vindbaarheid, maar ook aan het verhogen van het conversiepercentage. Het verbeteren van de gebruikerservaring is daarmee niet alleen interessant voor SEO, maar voor al het verkeer dat op je website terecht komt. Herinner je het GIFje nog van het CLS probleem die eerder in dit artikel werd getoond? Dat is een mooi voorbeeld van hoe de gebruikerservaring negatief wordt beïnvloed door slechte Core Web Vitals.
Het is vanzelfsprekend dat je de gebruikerservaring in een ideale situatie het liefst zo hoog mogelijk hebt op al je pagina’s, maar er zijn nou eenmaal pagina’s die belangrijker zijn dan andere. Daarnaast hoeft niet iedere pagina organisch goed vindbaar te zijn, zoals bijvoorbeeld de algemene voorwaarden pagina. Als je het moeilijk vindt om te bepalen welke pagina’s belangrijk zijn, stel jezelf dan de volgende twee vragen:
Wanneer het antwoord ‘ja’ is op een van de bovenstaande vragen, is het handig om deze pagina te controleren en indien nodig te optimaliseren.
Bij een E-Commerce website zijn belangrijke pagina’s bijvoorbeeld je categorieën en producten. Dit zijn pagina’s waar je goed vindbaar op wilt zijn en waar je de gebruiker van een goede gebruikerservaring wilt voorzien. Het is goed om te weten dat het optimaliseren van deze pagina’s niet direct betekent dat jij of je webbouwer al je producten of categorieën één voor één moet aanpassen. Vrijwel altijd zijn het optimalisaties die op overkoepelend niveau plaatsvinden. Dat houdt in dat één optimalisatie effect heeft op meerdere pagina’s en dat het dus direct effect heeft op al je producten of al je categorieën.
Nu je weet wat de Core Web Vitals zijn en waarom ze belangrijk zijn, is het tijd om te bespreken wat het effect van de Core Web Vitals op je SEO is. Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Ondanks dat de Core Web Vitals een ranking factor zijn, betekent dat niet dat het verbeteren van deze metrics je ook echt betere posities gaat opleveren. Er zijn te veel andere factoren die hier nog in meespelen. Factoren niet alleen op je eigen website, maar ook op de website van je concurrenten. Het is logisch dat wanneer je werkt aan verbetering van je website, de kans op hogere posities ook toeneemt en gelukkig is het verbeteren van de Core Web Vitals iets wat je concreet kan uitdrukken in cijfers. Je kan de oude score namelijk met de nieuwe score vergelijken. Als de nieuwe score beter is, is de kans op betere posities ook aanwezig.
Iets waar we wel iets over kunnen zeggen is de gedachtegang achter de Core Web Vitals. De drempels die Google heeft gesteld met betrekking tot de beoordeling ‘goed’ voor de metrics zijn gebaseerd op diverse onderzoeken. Deze onderzoeken tonen aan dat gebruikers tot 24% geneigd zijn om op je pagina’s te blijven wanneer je binnen de boven de drempel van ‘goed’ valt.
Om erachter te komen wat je Core Web Vitals scores zijn en waar de problemen zich voordoen, heb ik een selectie van tools gemaakt die ik zelf regelmatig gebruik. De tools variëren van makkelijk naar moeilijk en bieden net weer allemaal iets anders. Afhankelijk van je technische kennis en waar je precies naar op zoek bent, moet je afwegen welke tool je wilt gebruiken. Om je hierbij te helpen, heb ik een lijst gemaakt met tools die ik zelf regelmatig gebruik. Ik heb hierbij beschreven wat de tool doet en waarvoor je het kunt gebruiken:
De Core Web Vitals kunnen best lastig zijn en daarom is het best goed te begrijpen dat ja na het lezen van deze blog vragen of hulp nodig hebt met het verbeteren van je Core Web Vitals. Wij helpen je graag verder op weg. Neem vrijblijvend contact met ons op om te zien of wij iets voor je kunnen betekenen.