Ontvang vrijblijvend een analyse per e-mail!
Wij scannen je website en nemen je huidige situatie onder de loep om je van advies te voorzien.
Conversie optimalisatie, ook wel CRO genoemd, is een strategie die wordt gebruikt om meer conversies te genereren met de bezoekers die je hebt. Websites zijn er tegenwoordig in allerlei vormen en maten en het is vooral belangrijk dat de website er goed uitziet, want de website is het digitale visitekaartje van het bedrijf. Hierbij wordt er vaak voorbij gegaan aan het feit dat een website ook een krachtig marketingmiddel is. Een mooie website is leuk, maar als het aan komt op prestaties, komt er meer bij kijken dan alleen de uitstraling.
Welk pad legt je bezoeker af tot er een conversie gedaan wordt en hoe kunnen we het de bezoeker nog makkelijker maken om die conversie uit te voeren? Door klantdata te analyseren, tests op te zetten, een prognose ta maken en deze vervolgens in de praktijk te testen, werken we aan het verbeteren van je conversiepercentage om zo meer leads of omzet te genereren.
Conversie optimalisatie is van belang voor iedereen. Niet alleen omdat het effect heeft op alle bezoekers van je website ongeacht via welk kanaal ze op je website terecht zijn gekomen, maar ook omdat je waardevolle inzichten krijgt over het gedrag van je klanten. In combinatie met zoekmachine optimalisatie trek je meer bezoekers aan, maar haal je ook meer uit je huidige bezoekers.
Een conversie is een term die vaak wordt gebruikt binnen online marketing. Deze term verwijst naar een gewenste actie die een bezoeker van een website uitvoert. Het is het moment waarop een bezoeker overgaat van passief browsen naar een actieve interactie die waarde toevoegt aan het bedrijf.
Conversies kunnen verschillende vormen aannemen afhankelijk van het doel van een bedrijf. Voor e-commerce websites zijn belangrijke conversies aankopen, waarbij een bezoeker een product of dienst daadwerkelijk koopt, maar ook een nieuwsbrief inschrijving kan bijvoorbeeld een waardevolle conversie zijn. Voor andere websites, zoals een B2B bedrijf, kan een conversie het invullen van een contactformulier, het aanvragen van een offerte of het downloaden van een whitepaper zijn.
Conversie optimalisatie is interessant voor websites met 1.000 of meer bezoekers per maand. Testresultaten moeten betrouwbaar zijn en met een groter de doelgroep, hoe dichterbij de ‘gemiddelde bezoeker’ we uiteindelijk komen. Een testresultaat op basis van 20 bezoekers is bijvoorbeeld onbetrouwbaar omdat er teveel van toevalligheden afhangt. Conversie optimalisatie bestaat in verschillende vormen en maten, maar het proces ziet er in de basis als volgt uit:
De customer journey wordt in kaart gebracht en klantdata wordt geanalyseerd om de verbeterpunten in kaart te brengen.
Het plan van aanpak met verbeterpunten wordt opgesteld op basis van marketing theorieën en omgevormd tot tests.
De tests worden in de praktijk getest om de resultaten te vergelijken met de huidige situatie. Pas nadat de tests zijn geslaagd, worden ze definitief doorgevoerd.
Er bestaat niet één vorm van conversie optimalisatie. Verschillende doeleinden en beginsituaties zorgen voor verschillende manieren en strategieën van optimaliseren.
Vertrouwen is van essentieel belang in elk commercieel proces, en online is het misschien wel een van de belangrijkste factoren die het succes van je website bepalen. Het internet had aanvankelijk namelijk een achterstand op het gebied van vertrouwen.
Helaas kregen oplichters en bedriegers in de beginjaren van het internet vrij spel, waardoor veel mensen nog steeds wantrouwend zijn als het gaat om online aankopen. Vertrouwen speelt daarom een cruciale rol in conversie optimalisatie.
Je kunt verschillende tactieken toepassen om vertrouwen op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van keurmerken op je website, het weergeven van informatie over je medewerkers, het tonen van reviews, enzovoort. Deze elementen helpen gebruikers gerust te stellen en vertrouwen te creëren in de betrouwbaarheid en kwaliteit van je producten of diensten.
In een tijd waarin mensen gewend zijn aan snelle internetverbindingen en websites die binnen fracties van seconden laden, wordt de ongeduldigheid van gebruikers steeds groter. Een complexe en trage website zorgt voor een verlies in bezoekersaantallen die gegarandeerd een kijkje gaan nemen bij de concurrentie.
Het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid om je conversie te verhogen, richt zich meestal op het bieden van overzicht, heldere informatie, duidelijke navigatie en meer. Het is belangrijk om een website te ontwerpen die gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is, zodat gebruikers snel vinden wat ze zoeken en een positieve ervaring hebben.
Het verhogen van conversies kan worden bereikt door bijvoorbeeld het wegnemen van angsten en het opbouwen van vertrouwen, maar ook door het aanpakken van drempels zoals onnodig lange formulieren of onduidelijkheden in de customer journey. Door het de gebruikers zo makkelijk mogelijk te maken en frustratiepunten tijdens het converteren weg te halen, neemt de kans op een conversie gigantisch toe.
Door het toepassen van psychologische strategieën kun je de gebruikers van je website beïnvloeden. Hoewel dit misschien negatief klinkt, is het belangrijk op te merken dat zowel bewust als onbewust iedereen deze strategieën gebruikt. Wanneer ze op een ethische manier worden toegepast, kunnen deze strategieën zeer effectief zijn in het verhogen van het aantal conversies op je website.
Robert Cialdini is een expert op het gebied van psychologie en de invloed hiervan op onze beslissingen. In zijn boek ‘Invloed’ presenteert Cialdini zes principes die marketeers kunnen gebruiken om hun doelgroep te beïnvloeden tijdens het aankoopproces. Dit is een mooi voorbeeld van hoe overtuigingsprincipes kunnen worden toegepast om een doelgroep te beïnvloeden.
Betere posities behalen in Google? Door te werken aan de drie pijlers van SEO: techniek, content en autoriteit groeien we in zoekwoorden en zoekwoordposities om zo je online marktaandeel te vergroten.
SEA is een effectieve strategie om op korte termijn je bereik te vergroten of om bepaalde diensten of producten extra uit te lichten. Google geeft advertenties een prominentere plek in de zoekresultaten.
Conversie optimalisatie helpt je om meer uit je huidige bezoekers te halen. Het optimaliseren van de klantreis door obstakels en twijfels weg te nemen zorgt voor een groei in aankopen of leads.
Het social media bereik is gigantisch. Met social advertising kunnen we specifieke doelgroepen aanspreken om zo je diensten of producten bij de juiste doelgroep onder de aandacht te brengen.
Met linkbuilding groeit je online autoriteit. Een betere autoriteit zorgt voor een betere online vindbaarheid. Samen met content en techniek is dit een belangrijke pijler voor zoekmachine optimalisatie.
Een website is het online visitekaartje van je bedrijf. De juiste vertegenwoordiging van jouw dienst of product door design en inhoud zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aanspreekt en het vertrouwen van je bezoekers wint.